A+ A A-

Wycieczka w Bieszczady - relacja Wyróżniony

Oceń ten artykuł
(1 głos)

W dni 13 .10.2016 r. autokar pana Karola Słoty o godz. 700 wyruszył z Niechorza w kierunku Bieszczad. Studenci UTW w Rewalu wybrali się na przeciwległy kraniec naszego kraju.

Trzynastka wcale nie była pechowa. Wszystko przebiegało zgodnie z planem. Pogoda dopisała. Prawie wszystkie dni na wycieczce były bez deszczu. Dobry humor nas nie opuszczał.

Trasa do Smereku została podzielona na dwa etapy. Pierwszy nocleg był w Łodzi w apartamentach „Bed Rooms” na ul. Piotrkowskiej 64. Po zakwaterowaniu i krótkim odpoczynku spacerowaliśmy ulicą Piotrkowską . Odwiedziliśmy też Galerię Manufaktura.

W dniu 14.10.2016. pokonaliśmy drugi etap trasy. W godzinach wieczornych dojechaliśmy do hotelu „Carpatia” w miejscowości Semerek.

W dniu 15.10.2016 r. z przewodnikiem wybraliśmy się na zwiedzanie. Podziwialiśmy piękne widoki z okien jadącego autokaru. Przewodnik opowiadał o miejscowościach , obok których przejeżdżaliśmy. Zapoznał nas z historią bardzo odległą i tą z okresu I wojny światowej i II wojny światowej . Przybliżył nam losy Bojków i Łemków , którzy zamieszkiwali na tych terenach.

Ponieważ pogoda była słoneczna w planie mieliśmy wejście na Połoninę Wetlińską. Część naszej grupy weszła na górę. Widok na roztaczające się wokół górskie pasma był przepiękny . Piliśmy herbatę w najwyżej położonym bieszczadzkim schronisku „Chatka Puchatka”.

Drugim punktem tego dnia było zwiedzanie Smolnika. W miejscowości tej znajduje się zabytkowa cerkiew, w której obecnie jest filialny kościół rzymskokatolicki.

W dniu 16.10.2016 r. byliśmy w miejscowości Cisna. W barze „Siekierezada” piliśmy kawę. Później podróżowaliśmy kolejką bieszczadzką z miejscowości Majdan do miejscowości Balnica i z powrotem. Odwiedziliśmy również pracownię ikon. Poznaliśmy technologię związaną z pisaniem ikon. Podziwialiśmy ikony wykonane w tejże pracowni.

W dniu 17.10.2016r. wybraliśmy się do Sanoka. Poznaliśmy historię miasta. Podziwialiśmy piękny rynek. Robiliśmy zdjęcia z Wojakiem Szwejkiem. Zwiedzaliśmy Park Etnograficzny - największy skansen w Polsce pod względem ilości zebranych obiektów.

Wieczorem w hotelu „Carpatia” specjalnie dla nas grała Kapela „Watra”. Muzyka tego duetu związana jest z tradycjami Bieszczadów. Przede wszystkim z powszechną tu dawnej kulturą bojkowską i łemkowską. Bawiliśmy się przy ludowych melodiach ukraińskich, polskich, słowackich. Były również nastrojowe ballady i romanse cygańskie oraz piosenki nawiązujące do „dzikiego zachodu”. Śpiewaliśmy także szanty - w Bieszczadach również jest morze.

W dniu 18.10.2016r. zwiedzanie zaczęliśmy od Górzanki. Znajduje się w tej miejscowości zabytkowa cerkiew grekokatolicka drewniana na kamiennej podmurówce. Obecnie jest to rzymskokatolicki kościół parafialny.

Później byliśmy w Polańczyku. Jest to najmłodsze uzdrowisko w Polsce, powstałe po spiętrzeniu wody w dolinie Sanu. Z punktu widokowego w tej miejscowości podziwialiśmy bieszczadzkie morze czyli Jezioro Solińskie – zbiornik retencyjny o największej pojemności . Spacerowaliśmy również po zaporze w Solinie. Najprzyjemniejszy był godzinny rejs statkiem po Jeziorze Solińskim.

W drodze do Ośrodka Rehabilitacyjno-Wypoczynkowego Caritas w Myczkowcach przejeżdżaliśmy obok drugiej zapory, która jest dużo mniejsza.

W Ośrodku Caritas w Myczkowcach zwiedzaliśmy Ogród Biblijny ze śródziemnomorską roślinnością oraz Centrum Kultury Ekumenicznej. Na 10 wzgórzach ustawiono 140 makiet w skali 1:25 najstarszych drewnianych cerkwi grekokatolickich, prawosławnych i kościołów rzymskokatolickich z terenów południowo-wschodniej częci Polski, Słowacji i Ukrainy.

Dzień 19.10.2016 to ostatni dzień spędzony w Bieszczadach. W dniu tym całą grupą weszliśmy na Małą Rawkę. W schronisku raczyliśmy się naleśnikami i grzanym piwem. Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy do miejscowości Muczne. Jest tam pokazowa zagroda żubrów. Zatrzymaliśmy się również przy małym muzeum wypału węgla drzewnego. Znajduje się ono przy drodze Stuposiny – Muczne.

W dniu 20.10.2016 r. opuściliśmy miły i przytulny hotel „Carpatia” w Smereku. Pożegnaliśmy Bieszczady.

Powtórzę za przewodnikiem „ w Bieszczady przyjeżdża się tylko raz a później ciągle wraca”.

Po drodze do Rewala zatrzymaliśmy się w Kaliszu. Spaliśmy w hotelu „Calisia”.

W dniu 21.10.2016 zwiedzaliśmy Kalisz. Podziwialiśmy starówkę. Spacerowaliśmy po parku. Szczególnie pięknie prezentował się teatr im. Wojciecha Bogusławskiego.

Ostatni punkt naszej wycieczki to zamek w Gołuchowie. Oglądaliśmy wspaniałe wnętrza. Podziwialiśmy zbiory muzealne, których część pochodzi z kolekcji Izabelli z Czartoryskich Działyńskiej.

W godzinach wieczornych dojechaliśmy do Rewala . Wszyscy cali, zdrowi i bardzo zadowoleni z wycieczki.

Danuta Hodowaniec

Pod patronatem:

zsbws

rewal logo

2013 Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego wieku w Rewalu

Przygotowanie strony www TD Project

Zaloguj

Zaloguj się na konto lub